Diesel maak tans ongeveer 12% van ’n graan- en oliesadeprodusent se lopende produksiekosterekening uit. 20 jaar gelede het diesel 18% uitgemaak en tien jaar gelede 13%.
Hierdie afname is veroorsaak deur laer verbruik van diesel per hektaar, wat meegebring is deur ’n kombinasie van faktore, naamlik:
- Groter trekkers en implemente;
- bewaringslandboupraktyke;
- GPS-tegnologie; en
- meer effektiewe brandstofverbruik van trekkers, ensovoorts.
So het die gemiddelde verbruik van diesel per hektaar in die somerproduksiegebied van die land van 100 liter/ha tot 70 liter/ha verminder oor die afgelope 20 jaar. In die Wes-Kaap verbruik van die graanprodusente al so min as 35 liter/ha.
Dieselpryse
Dieselpryse het oor tyd ook beduidend verander. Grafiek 1 toon aan hoe die groothandelsprys van diesel oor ’n twintigjaarperiode verander het. In November 1999 het diesel R2,52 per liter gekos, terwyl dit tien jaar gelede R6,79 per liter gekos het. In November 2019 het dit ’n produsent R14,69 per liter uit die sak gejaag.
Grafiek 2 tot Grafiek 4 toon aan wat die samestelling van die dieselprys was in onderskeidelik November 1999, November 2009 en November 2019. Dit is interessant dat die werklike brandstofkoste (invoer-prys van diesel) slegs 43% van die prys uitgemaak het in 1999, 58% in 2009 en 51% in 2019.